zondag 19 juli 2009

Las Leñas


De laatste loodjes. Ze zouden zwaar moeten zijn, maar het valt allemaal best mee. Nu jullie daar allemaal van de zinderende zomer genieten, ben ik aan het skien geslagen.
In santiago had ik een paar mooie Head Monster ski´s op de kop getikt. En meteen maar even getest in de resorts daaro. Die overigens niet erg bijzonder zijn als je de gigantische skioorden in de alpen gewend bent. Ze zijn een stuk kleiner en minder uitdagend. Maar hier in argentinie heb je Las Leñas. Wat qua pistes wederom niks voorstelt. MAarrrr er is de marte. Wat is Marte? Dat is een lift die een weldaad aan off piste afdalingen ontsluit. Zo vanuit de lift mooie couloirs in skien.

Als er sneeuw ligt tenminste.

En dat is nu net het probleem. Hoewel het prime skiing season zou moeten zijn, ligt er overal in zuid amerika veel te weinig sneeuw. Volgens sommigen vanwege een sterke el niño. Of zou het klimaat misschien aan het veranderen zijn? In ieder geval zorgt dat ervoor dat het merendeel van die prachtige lijnen in Las Leñas niet te skien is. En de paar die dat wel zijn zijn al helemaal omgeploegd. Als je nog een stukje poeder wil vinden moet je dus een flink eind wandelen. Zodoende heb ik de afgelopen dagen hijgend en puffend door de sneeuw gesjokt met mijn ski´s op de schouders teneinde nog enkele redelijke afdalingen te vinden. Wat met de serene klanken van moby´s nieuwe plaat en prachtige uitzichten ver weg van de liften nog zo slecht niet is.

Aanvankelijk stond ik op de camping in Malargue, een 70km van Las Leñas vandaan. Maar buiten het feit dat dat toch wel fris was (-20), deed de bus er echter erg lang over om mij naar de sneeuw te brengen. Dus heb ik mijn intrek genomen in een hutje een kleine 20km buiten Las Leñas, bij de locale skibums die daar het hele seizoen vertoeven. En dat is best gezellig. Zo worden er ´s avonds grote argentijnse steaks gebraden op het vuur, waarna de ketel met fernet rondgaat.

Nu heb ik mezelf even een culturele break gegeven, en zit ik in Mendoza. Het plan was om een paar dagen museums en de stad te zien, en terug te keren naar Las Leñas wanneer het eindelijk gaat sneeuwen. En eigenlijk, dat is het nog steeds. Maar Mendoza is een beetje duf dezer dagen. Vanwege de varkensgriep zijn disco´s en musea gesloten, en blijft iedereen maar een beetje binnen. Maar niet getreurd, volgens internet (en dat heeft altijd gelijk) moet het de komende dagen gaan sneeuwen in Las Leñas, dus kan ik straks weer de verse poeder in. Voordat ik over alweer 3 weken terugkeer naar jullie niet-zo-koude-maar-wel-veel-te-platte kikkerlandje.

1 opmerking:

  1. Carla Walscheid van Dijk27 juli 2009 om 10:10

    Hallo Bert,
    Zo vlak vóór je terugkomt nog een reactie vanuit de "Donders" Wat een belevenissen, je skies onderbinden in zuid-Amerika, beter dan de vierdaagse lopen in Nijmegen. Wat een prachtige foto's. Met de zinderende hitte valt het hier wel mee, maar wel aangename temperaturen. Hoop dat ook jij daar nog van kunt genieten. Een goede terugreis gewenst, het zal wel even afkicken worden in Nederland. groeten van Carla W.v.D

    BeantwoordenVerwijderen